Med hundratals miljoner användare världen över och en plattform som främjar upptäckten av nya varumärken, produkter och tjänster erbjuder Pinterest exceptionella möjligheter för konstnärer att öka både synlighet och försäljning. I den här artikeln utforskar vi varför din närvaro på Pinterest kan vara avgörande för din långsiktiga marknadsföringsstrategi.
Pinterest skiljer sig från andra sociala medier genom att användarna aktivt söker efter idéer och produkter. Studier har visat att Pinterest-användare spenderar 50% mer per köp jämfört med andra sociala medieplattformar. För konstnärer innebär detta en direkt linje till kunderna vilket ökar chanserna till köp.
En av de största fördelarna med Pinterest är förmågan att generera trafik över lång tid. Till skillnad från inlägg på plattformar som Facebook och Instagram, där innehållet snabbt försvinner i flödet, kan pins fortsätta att driva trafik till din webbplats i många år. Ja, du läste rätt – ÅR! Så länge din pin är kvar så kommer den kunna driva trafik. Genom att optimera din pins med relevanta nyckelord kommer dina pins för evigt att jobba för dig.
Pinterest erbjuder en unik möjlighet att visualisera ditt varumärke och skapa en känslomässig koppling till dina potentiella kunder. Genom att dela inspirerande och värdefullt innehåll som visuellt visar upp din konst på olika sätt kan du bygga en stark varumärkeskännedom och öka kundernas förtroende för dig, vilket behövs för att kunderna ska köpa av dig.
Din närvaro på Pinterest kan inte bara öka din synlighet utan även visas direkt framför en mer köpstark publik och öka varumärkeskännedomen. Plattformens unika kombination av att ditt innehåll lever betydligt längre och driver trafik på ett enklare sätt gör det till en oumbärlig del i din långsiktiga marknadsföring. En plattform för tillväxt och synlighet helt enkelt.
Om du inte redan är på Pinterest så är det dags att se över hur denna plattform kan integreras i dina tillväxtplaner.