Pinterest är en guldgruva för konstnärer som siktar på att utöka sin räckvidd och öka sina chanser till försäljning. Med 522 miljoner aktiva användare varje månad (kvartal 2 - 2024, som också ökar hela tiden), är Pinterest inte bara en plattform för att hitta kreativa idéer, det är också en kraftfull plattform för marknadsföring, att driva trafik och därmed öka chansen till försäljning. Här är en kort genomgång av hur du kan använda Pinterest för att transformera pins till köp på ett mer sömlöst sätt än på Instagram.
Allt börjar med din pin (inlägg). För att locka till sig uppmärksamhet behöver innehållet vara iögonfallande och relevant. Använd högkvalitativa bilder, intressanta infografiker eller korta video-klipp för att förmedla din produkt eller tjänst. Det är ju en visuell anslagstavla.
Pinterest är en sökmotor, så för att dina pins ska hittas av rätt publik måste du använda relevanta nyckelord. Detta förbättrar din synlighet och ökar chansen att driva trafik till din webbplats.
Dela upp ditt innehåll på olika anslagstavlor. Detta gör att du får en struktur på ditt innehåll och användarna kan enkelt navigera bland ditt innehåll.
Glöm inte att Pinterest också är en plattform där interaktion kan spela en delvis roll för synligheten. Även om det inte är det primära på den här plattformen så gillar algoritmen när det gillas, sparas och kommenteras.
I varje pin så lägger du in en länk så att när användare klickar på din pin så hamnar de exakt där du vill att de ska hamna. Det är exakt det här du vill göra för att öka din försäljning, du vill att kunderna ska hitta till dig och du visar vägen på ett sömlöst sätt med Pinterest. Smart, enkelt och effektivt.
Genom att utnyttja kraften i Pinterest, kan konstnärer inte bara öka sin synlighet utan också aktivt börja driva mer trafik och därmed öka chanserna till försäljning genom en väl optimerad närvaro på plattformen. Från pin till köp, resan blir i längden både kreativ och lönsam.