I en tid där den digitala marknadsföringsarenan är mer konkurrensutsatt än någonsin, är det avgörande för konstnärer att inte bara vara konsekvent i sin marknadsföring för att nå ut utan också att vara steget före. En plattform som erbjuder denna möjlighet just nu är Pinterest, eftersom plattformen fortsätter att växa och utvecklas så är det en kraftfull marknadsföringskanal. Med sina unika funktioner och ett ökat antal användare är Pinterest en outnyttjad guldgruva för konstnärer som vill utvidga sin närvaro online och nå ut till en mer köpstark publik.
Plattformen har blivit alltmer populär, särskilt bland de som söker visuell inspiration, allt från heminredning, personlig stil, frisyrer, renovering, konst, tatueringar, ja allt möjligt. Denna ökning är en del av en global trend där Pinterests användare växer stadigt, vilket gör plattformen till en ännu mer attraktiv kanal för att använda i marknadsföring. I slutet på 2023 var antalet användare per månad 498 miljoner och redan andra kvartalet 2024 var den siffran uppe i 522 miljoner. Du ser, här har du en unik chans att ligga steget före och plocka marknadsandelar före de som inte har hittat till plattformen än.
1. Ligg steget före:
Långsiktig marknadsföring tar tid. Genom att etablera en närvaro på Pinterest redan nu innebär det att du drar nytta av en mindre konkurrens jämfört med mer mättade plattformar som Facebook och Instagram. Detta "ligga-steget-före-läge” gör det möjligt att bygga en stark närvaro och etablera ett starkt varumärke innan alla andra hinner ikapp och konkurrensen ökar.
2. Bygg en långsiktig tillgång:
Innehåll på Pinterest har en betydligt längre livslängd än på andra sociala medier. Ett pin (inlägg) kan fortsätta att generera trafik och leda till konverteringar i flera år efter att det först har publicerats. Börja reda nu och du kommer ha en ovärderlig grund att stå på för din långsiktiga marknadsföringsstrategi.
3. Låg konkurrens i annonsering:
Annonsutrymmet på Pinterest är för närvarande mindre mättat jämfört med andra plattformar. Detta gör det till en idealisk tidpunkt att investera i Pinterest-annonser, eftersom man kan nå ut till en stor publik utan att behöva konkurrera med så många andra annonsörer.
4. Utnyttja plattformens innovationer:
Pinterest fortsätter att introducera nya verktyg och funktioner för att hjälpa till att nå ut, inklusive avancerade annonsformat och viktiga analyser och insikter. Analyser är något som du behöver hålla kolla på för att göra med av det som går bra.
5. Pinterest har imponerat med sin förmåga att förutspå trender:
Pinterest har under de senaste fyra åren haft en imponerande träffsäkerhet på 80% med sina trendförutsägelser. Denna statistik baseras på deras noggranna analys av plattformsdata, där de tittar på stigande söktrender på många olika områden och noggrant analyserar dem för att förutsäga vad som kommer att fortsätta växa och vara relevant. Dra nytta av Pinterest egna trendspaning för att ligga ytterligare ett steg före.
Pinterest erbjuder en unik möjlighet för många olika typer av företag, inte bara att nå ut till en bredare publik utan också för att positionera sig som ledare inom sina nischer på plattformen. Genom att agera nu kan du som konstnär dra nytta av denna dynamiska och växande plattform för att bygga en varaktig närvaro, ligga ett steg före och nå ut i bruset. Du behöver synas på flera ställen för att nå ut mer och bredare och Pinterest är ett bra komplement till din relativt korta synlighet på t.ex Instagram eftersom inläggen har betydligt kortare livslängd än på Pinterest.