Vad är Pinterest?


Sökmotor eller socialt medie?

Nu ska vi reda ut vad Pinterest faktiskt är. En del benämner det som ett socialt medie, en del benämner det som en sökmotor och andra både och.

Pinterest har egentligen båda funktionerna men det används som en visuell sökmotor eftersom användarna primärt är där för att söka efter inspiration och nya idéer.

Om vi tittar på funktionerna utifrån vad sociala medier har så finns det funktioner på Pinterest så som gilla, spara, kommentera, följa och skicka meddelande. Det man främst vill sträva efter på Pinterest är att användarna klickar på inläggen eftersom man länkar i alla inlägg och på så vis så styr du trafiken exakt dit du vill.

I det stora hela så är Pinterest en digital anslagstavla och används som en visuell sökmotor. Vet du vad det bästa är? Du försvinner inte i flödet på samma sätt som på t.ex Instagram. Den här plattformen ger alltså inte samma stress med att publicera för att ens finnas, du kan synas även om du inte publicerar dagligen. Du kommer minska stressen med Pinterest helt enkelt och vem vill inte det?


Outnyttjad guldgruva!

Anledningen till att många konstnärer inte finns på Pinterest är för att man helt enkelt inte förstår vad plattformen är, hur det fungerar och vad du faktiskt kan få ut av plattformen i din marknadsföring. Det är synd, här finns alltså en outnyttjad guldgruva för konstnärer!

Med Pinterest kan du till exempel:

  • Driva trafik exakt dit du vill på ett mycket enklare sätt än till exempel med Instagram.
  • Nå ut till en mer köpstark publik.
  • Öka din varumärkeskännedom.

Användarna på Pinterest är mer benägna att köpa eftersom de använder plattformen som inspiration till kommande projekt o.s.v. Du når alltså en mer köpstark publik än på någon annan plattform.

Pinterest är perfekt för att öka varumärkeskännedom och att driva trafik exakt dit du vill och på ett mycket smidigare sätt än t.ex på Instagram.


Sammanfattning

Pinterest skiljer sig från andra plattformar genom sin fokus på innehållsupptäckt via bilder, vilket gör det till en kraftfull visuell sökmotor. För konstnärer erbjuder Pinterest inte bara en chans att öka synligheten, utan också att direkt påverka köpbeslut. Med sin omfattande och mångsidiga användarbas både i Sverige och internationellt, utgör Pinterest en viktig nyckel inom digital marknadsföring och e-handel.